Pedagog specjalny
"Migające brzdące"
- Szczegóły
- Autor: Katarzyna Banaszyńska, pedagog specjalny
- Kategoria: Pedagog specjalny
„Migające brzdące” – język migowy w przedszkolu jako droga do empatii i komunikacji
W roku szkolnym 2024/2025 w grupie „Misie” wprowadzona została innowacja metodyczna pt. „Migające brzdące”, oparta na autorskim programie własnym. Jej głównym założeniem
było rozwijanie umiejętności posługiwania się elementami Polskiego Języka Migowego (PJM) oraz wdrażanie dzieci do tolerancji i akceptacji inności w świecie społecznym.
Innowacja była odpowiedzią na potrzebę budowania u dzieci świadomości, że ludzie mogą komunikować się na różne sposoby – nie tylko werbalnie. Zajęcia miały na celu nie tylko
naukę podstawowych znaków PJM, ale również rozwijanie u dzieci wrażliwości społecznej,otwartości i gotowości do niesienia pomocy innym.
W trakcie realizacji programu dzieci:
- poznały podstawowe znaki PJM, m.in. powitania, emocje, kolory, zwierzęta czy potrzeby dnia codziennego,
- uczestniczyły w zabawach i scenkach dramowych z wykorzystaniem znaków migowych,
- oglądały krótkie materiały audiowizualne z osobami posługującymi się PJM,
Zajęcia odbywały się w formie zabawy, co sprzyjało naturalnemu przyswajaniu nowych znaków. Ważnym elementem programu było również łączenie komunikacji migowej z
aktywnością ruchową, muzyką i plastyką, co ułatwiało utrwalanie wiedzy oraz rozwijało kompetencje wielozmysłowe.
Efekty innowacji były bardzo pozytywne – dzieci z entuzjazmem uczestniczyły w zajęciach, chętnie uczyły się nowych znaków i stosowały je w codziennych sytuacjach. Co ważniejsze, wykazały większą empatię wobec osób z niepełnosprawnościami oraz zrozumienie dla różnorodności w komunikacji.
Program „Migające brzdące” pokazał, że nawet najmłodsze dzieci mogą być aktywnymi uczestnikami działań na rzecz inkluzyjności i równych szans w edukacji i społeczeństwie.
Wspierajmy godność, walczmy z dyskryminacją
- Szczegóły
- Autor: Katarzyna Banaszyńska, pedagog specjalny
- Kategoria: Pedagog specjalny
5 maja to dzień szczególny dla osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin. Z okazji Dnia Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych oraz Dnia Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną warto przypomnieć o prawach osób niepełnosprawnych do równego uczestnictwa we wszystkich sferach życia społecznego. Niepełnosprawność nie może być przyczyną dyskryminacji. Realizacja praw osób niepełnosprawnych to likwidacja istniejących barier oraz tworzenie jak najlepszych warunków wsparcia. Warto pamiętać o tym, że osoby z niepełnosprawnością intelektualną istnieją i że mają takie same prawa, pragnienia i marzenia jak osoby pełnosprawne.
Obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu w naszej szkole
- Szczegóły
- Autor: Katarzyna Banaszyńska, pedagog specjalny
- Kategoria: Pedagog specjalny
Dnia 3 kwietnia nasza szkoła po raz kolejny przyłączyła się do ogólnoświatowej akcji „Zaświeć się na niebiesko” z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. Wszyscy uczniowie, nauczyciele oraz pracownicy ubrali się tego dnia w odcieniach niebieskiego, symbolizując w ten sposób swoją solidarność z osobami w spektrum autyzmu.
Niebieski – symbol solidarności i zrozumienia
Kolor niebieski to międzynarodowy symbol, który ma na celu zwiększenie świadomości na temat autyzmu. Jest to także wyraz wsparcia dla osób z autyzmem, które każdego dnia stawiają czoła wyzwaniom związanym z tym zaburzeniem. Celem Światowego Dnia Świadomości Autyzmu jest nie tylko informowanie o spektrum autyzmu, ale także promowanie większej akceptacji i zrozumienia w społeczeństwie.
Gazetka tematyczna i fotobudka
W holu naszej szkoły stanęła również specjalna gazetka poświęcona tematyce autyzmu, która pozwoliła uczniom zapoznać się z informacjami na temat tego zaburzenia, a także dowiedzieć się, jak wspierać osoby z autyzmem w codziennym życiu. Dodatkowo, podczas przerw uczniowie z klasy 7b mieli okazję zrobić zdjęcia w specjalnie przygotowanej fotobudce.
Filmy edukacyjne
Aby pogłębić wiedzę naszych podopiecznych na temat autyzmu, w ramach obchodów Dnia Świadomości Autyzmu przygotowaliśmy także propozycje filmów edukacyjnych, które uczniowie obejrzeli w trakcie zajęć wychowawczych.
Razem na rzecz większej świadomości!
Dzięki takim akcjom, jak „Zaświeć się na niebiesko”, mamy szansę zbudować w naszej szkole bardziej otwarte i wspierające środowisko. Zróbmy wszystko, aby zrozumienie, akceptacja i solidarność stały się częścią naszej codziennej rzeczywistości!
Europejski Dzień Logopedy
- Szczegóły
- Autor: Katarzyna Banaszyńska, Beata Kaczmarek, Marlena Wachowiak
- Kategoria: Pedagog specjalny
6 marca obchodzony jest Europejski Dzień Logopedy. Z tej okazji, w naszej szkole, na drzwiach sal lekcyjnych pojawiły się kartki z trudnymi do wymówienia związkami wyrazowymi, tzw. łamańce językowe. Zadaniem uczniów było zabranie karteczki i piękne przeczytanie koledze lub koleżance zapisanych na niej słów.
Dla klas 1-3 został ogłoszony Logopedyczny Konkurs Plastyczny Moja ulubiona głoska ubrana wiosną. Celem konkursu było rozwijanie wyobraźni, kreatywności i umiejętności plastycznych. Na konkurs wpłynęło 66 prac. Jury, w składzie p. Agata Milewska, p. Monika Krajka, p. Zuzanna Neuhoff - Ley, miało nie lada wyzwanie, aby wyłonić najlepsze prace. Ostatecznie laureatami konkursu zostali:
I miejsce Jan Waszyński kl. 3b
II miejsce Matylda Baryga kl. kl. 1a
III miejsce Zuzanna Kaniewska kl. 1a.
Wyróżnieni zostali:
Jakub Kubiak kl. 3b
Hanna Naskręt kl.3c
Filip Marszałkowski kl.3b
Amelia Nowak kl.1a.
Uroczyste wręczenie dyplomów i upominków odbyło się podczas apelu z okazji Dnia Patrona. Dziękujemy Radzie Rodziców za ufundowanie nagród, a uczestnikom konkursu za ogromne zaangażowanie i twórczą pracę.
Wszystkim serdecznie gratulujemy i zachęcamy do udziału w kolejnych konkursach.