Od 1999 roku na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, który przypada 21 lutego. Święto ma za zadanie przypominać wszystkim narodom, jak ważny jest szacunek do języka ojczystego. Język polski jest naszym symbolem narodowym i wszyscy powinniśmy dbać o jego poprawność. Pielęgnujmy i szanujmy mowę ojczystą nie tylko od święta, ale i na co dzień.
W tym roku uczniowie klas IV-VIII mogli uczestniczyć w różnych działaniach zaproponowanych przez nauczycieli języka polskiego.
Wszyscy uczniowie przystąpili do klasowych eliminacji szkolnego konkursu o tytuł „Mistrza Ortografii”. Na podstawie napisanego dyktanda przygotowanego przez nauczycieli polonistów najlepsi współzawodniczyli w finałowym etapie w różnych przedziałach wiekowych. Finaliści zmierzyli się z tekstem wymagającym wyjątkowej czujności w zakresie znajomości reguł polskiej pisowni. Bezbłędne pisanie i przyswajanie zasad ortograficznych jest coraz trudniejszą sztuką dla uczniów, dlatego zwycięzcom należą się szczególne gratulacje.
W poszczególnych kategoriach tytuł „Mistrza i Wicemistrza Ortografii” zdobyli:
Klasy IV: I miejsce „Mistrz Ortografii”: Rafał Kaczorowski (IV a)
II miejsce: Wicemistrz: Krzysztof Pazoła (IV b)
Klasy V: I miejsce „Mistrz Ortografii”: Bartosz Stachowiak (V b)
II miejsce: Wicemistrz: Wojciech Wyzujak (V a)
Klasa VI: I miejsce „Mistrz Ortografii”: Anastazja Szałata (VI a)
Klasy VII: I miejsce: „Mistrz Ortografii”: Olga Przybyłka (VII c)
II miejsce: Wicemistrz: Anna Adamiak (VII c)
Klasy VIII: I miejsce: „Mistrz Ortografii” : Nikola Ptak (VIII d)
II miejsce: Wicemistrz: Fabian Grzymisławski (VIII b)
Na drzwiach niektórych sal lekcyjnych pojawiły się kartki z sentencjami i poleceniami do gry językowo-literackiej „Tropem myśli”. Poruszając się po szkole zgodnie z zapisanymi wskazówkami, uczniowie (klasy VII i VIII) mieli za zadanie odczytać hasło na podstawie ukrytych wyrazów, podać imię i nazwisko autora oraz znaleźć o nim dodatkowe informacje.
Uczniowie klas VII i VIII mogli również sprawdzić swoją wiedzę i umiejętności polonistyczne w „Quizie językowym”. Niewielu może pochwalić się dobrą „formą językową” i wyczuciem językowym. Najlepiej (bezbłędnie) poradzili sobie: Zofia Bzodek, Natalia Ficek, Ewa Marciniak, Fabian Grzymisławski (VIII b), Nikola Ptak i Szymon Dobrosz (VIII d)
Jeden błąd: Maja Roszak (VII c), Fabian Waleński (VIII a), Jan Krajka, Bartosz Linke (VIII b), Aleksandra Tyll(VIIIc)
Młodsi uczniowie (klasy IV, V i VI) mogli wziąć udział w innych zadaniach.
Przedstawienie wybranego związku frazeologicznego w formie rysunku. Z wielu prac nauczyciele wyróżnili 26, a komisja za najciekawsze uznała cztery z nich: Rogera Skrzypczaka (V a), Filipa Danielczyka (V a), Leny Rotman (V b) i Franciszka Klementowicza (VI a).
Piękno języka w piśmie – konkurs kaligrafii. Uczniowie starannie i estetycznie zapisywali hasło: Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego oraz zdobili kartkę oryginalnym obramowaniem. Na wyróżnienie zasłużyło 29 prac.
Wszystkie wyróżnione prace zostały zaprezentowane na sztalugach.
Zadania, z którymi zmierzyli się uczniowie, dały im możliwość przetestowania wiedzy, sprawdzenia umiejętności, wykazania się kreatywnością i zdolnościami plastycznymi.