No module Published on Offcanvas position

Laboratoria Przyszłości 2022/2023

W czerwcu na naszych zajęciach wykorzystaliśmy Photony - gotowe roboty, które można programować. Zapoznaliśmy się z czujnikami odległości, dotyku oraz diodami LED za pomocą których urządzenie komunikuje się z otoczeniem emitując światło o różnych kolorach. 

W środowisku programistycznym zapoznaliśmy się z wszystkimi modułami ("rysuj", "symbole graficzne", "bloczki" i "kod") - do naszych zastosowań ze względu na to, że nie znamy jeszcze prawdziwego języka programowania, wybraliśmy bloczki (przypominające Scratcha). Spróbowaliśmy częściowo odtworzyć program autonomicznego odkurzacza (niektórzy z nas mają takie urządzenia w domach) - Photon nie zderzał się z przeszkodami tylko je omijał. Chcieliśmy zapewnić robotom bezpieczeństwo w przypadku błędnych programów, dlatego barierami były nasze plecaki:)

Na ostatnich zajęciach we wszystkich grupach zajęliśmy się porządkowaniem i sprawdzeniem zestawów Lego z których korzystaliśmy w ciągu całego roku. Z pomocą plansz zawierających spis elementów przygotowaliśmy je dla następnych klas, które będą ich używać w przyszłym roku szkolnym!

 W maju przy pomocy Lego Spike poznaliśmy zastosowania komputerowej chmury - dowiedzieliśmy się, że można w niej przechowywać dane a także wykonywać obliczenia. Było to doskonałe praktyczne uzupełnienie lekcji informatyki (na której mówiliśmy m.in. o chmurowych pakietach biurowych). Skonstruowaliśmy wskaźnik poziomu wiatru, który na podstawie informacji pobranych z internetu pokazuje siłę jego podmuchów.

Poza tym sprawdziliśmy działanie czujnika odległości, który przydaje się robotom podczas poruszania do omijania przeszkód:  

W kwietniu, po krótkiej przerwie kontynuowaliśmy przygodę z LEGO Spike: powstał tancerz Breakdance oraz postać prezentująca prognozę pogody przy wykorzystaniu danych z chmury. Oczywiście poddaliśmy nasze konstrukcje i programy je obsługujące modyfikacjom, żeby przekonać się czy będą działały lepiej:)

W marcu na zajęciach oprócz Lego pojawiły się zestawy BeCreo! z mikrokontrolerami Arduino. Na zajęciach zapoznaliśmy się z wszystkimi elementami elektronicznymi wchodzącymi w skład zestawu, nauczyliśmy się rozróżniać komponenty cyfrowe i analogowe. Po instruktażu związanym z bezpieczeństwem i podłączeniu diód oraz głośniczka zaprogramowaliśmy po raz pierwszy nasz kontroler!

Na zajęciach wykorzystywany jest również wizualizer, dzięki któremu możemy zobaczyć jak połączyć poszczególne elementy na dużym ekranie.

Poza tym nieustannie realizujemy ciekawe projekty z Lego Spike:

Lego pogoda i prędkość wiatru

Uczniowie podczas zajęć mogli sprawdzić poprawność działania robota. Po wpisaniu na tablecie odpowiedniej lokalizacji robot pokazywał czy świeci słońce czy pada deszcz. Kolejny robot pokazywał nam jaka jest prędkość wiatru w danym miejscu. Następnie należało sprawdzić poprawność pokazywanej pogody przez robota na komputerze. Uczniowie odkryli, że nasz robot jest bardzo mądry i nie popełnia błędów. 

Lego tancerz i powtórz 5 razy 

Lego tancerz zachęca uczniów do ruchu i gimnastyki w ciągu dnia. Uczniowie zbudowali robota, starali się zsynchronizować ruchy do rytmu. Następnie sami postarali się odtworzyć taniec robota. Kolejny robot, motywuje uczniów do ćwiczeń i w ciekawy sposób odlicza czas. Lekcje te były bardzo energiczne i przyniosły wiele radości.

Lego jazda pod górkę

Uczniowie na zajęciach porównywali jazdę kolarza po płaskiej powierzchni z jazdą pod górkę.  Dowiedzieli się, że aby rowerzysta mógł utrzymać stałą prędkość podczas jazdy pod górę, musi wprowadzić do układu więcej energii. 

W luty w czasie ferii i w pierwszym tygodniu po nich drukowane były jeszcze breloczki zaprojektowane przez klasy czwarte i ósme. Po oderwaniu raftu i oczyszczeniu z podpór przez nauczycieli, uczniowie otrzymali wydruki - mogli zobaczyć na co należy zwracać uwagę (i co ewentualnie poprawić) podczas kolejnych projektów. Niektórzy samodzielnie od A do Z stworzyli swoje przedmioty (drzewko).

W trakcie prac powstały obiekty w różnych kolorach - do ich przeniesienia w rzeczywistość wykorzystaliśmy różne filamenty.

 

 

Pod koniec lutego w klasach czwartych rozpoczęliśmy zajęcia z zestawami BeCreo Kit, służącymi do nauki programowania elektroniki. Do tej pory zdążylliśmy się zapoznać z elementami zestawu i zaprogramowaliśmy zapalanie/wygaszanie diody LED za pomocą bloczków.

Na biurku pojawił się wizualizer za pomocą którego mogliśmy na ekranie w powiększeniu obserwować elementy zestawu w trakcie ich omawiania przez nauczyciela.

Strona 1 z 3