17 października br. przeprowadziłam zajęcia integracyjne w grupie przedszkolnej "Motylki", pod hasłem "Przyjaźń i koleżeństwo". Celem zajęć było kształtowanie postaw otwartości i akceptacji wobec kolegów i koleżanek z grupy.
Zajęcia rozpoczęłam od powitania wszystkich przedszkolaków oraz zabawy w "Iskierkę przyjaźni" po to, by stworzyć atmosferę bezpieczeństwa i zaufania. Następnie rozmawialiśmy o koleżeństwie i przyjaźni w grupie, i przeprowadziłam kilka zabaw integracyjnych. Wszystkie prowadzone były w kole, ponieważ każde dziecko ma wtedy taką samą pozycję w grupie, taka samą odległość, każdy widzi każdego i każdy ma możliwość przekazać drugiej osobie tych samych emocji. Jedną z zabaw była tzw. "Paczka", podczas której dzieci mocno trzymały się za ręce i nogi, przypominając paczkę. Dorosła osoba próbowała „rozpakować” tę paczkę, oddzielając dzieci od siebie. Przedszkolaki były bardzo zdeterminowane, mocno trzymały się za ręce i nogi i nie pozwalały tej „paczki” rozerwać. Zabawa przyniosła dużo uśmiechu.
"Hula hop" to kolejna, pełna emocji zabawa, ale już z rekwizytem. Zadaniem dzieci w tej zabawie było trzymanie się za ręce i poprzez odpowiednie ruchy przekazywanie „hula hop” kolejnej osobie. Tym sposobem obręcz wędrowała z jednej strony koła na drugą.
Niezwykle wyciszającą zabawą okazał się tak zwany „Dzwonek”. Dzieci przekazywały sobie w kole dzwonek tak, aby nie zadzwonił. Zabawa ta wymagała niezwykłego skupienia ich uwagi. Pojawiły się uśmiechy, dominowała niezwykła chęć przekazywania dzwonka koledze tak, aby nie wydał on żadnego dźwięku.
Największe emocje wzbudziła zabawa "Z łyżki do łyżki". Każdy uczestnik dostał łyżkę i musiał przekazać koledze jajko ze swojej łyżki na łyżkę kolegi. Zabawa wymagała niezwykłej zręczności oraz koncentracji uwagi.
Wielką radość sprawiła dzieciom zabawa z folią budowlaną, którą po rozłożeniu dzieci podnosiły do góry, wachlowały, chowały się pod nią i tańczyły a na koniec rozrywały na strzępy. Była to niezwykła frajda dla przedszkolaków.
Na spotkaniu z "Motylkami" nie zabrakło również zajęć plastycznych. Każdy przedszkolak otrzymał kolorowankę – piktogram symbolizujący osobę niepełnosprawną. Zanim dzieci zaczęły kolorować, wysłuchały pogadanki na temat dzieci o specjalnych potrzebach. Takie dzieci też uczęszczają do naszego przedszkola. Muszę przyznać, że grupa przedszkolaków wykazała się dużą wiedzą i wrażliwością w tym temacie oraz troską o kolegów i koleżanki, które mają problemy z przemieszczaniem się.
Dzięki różnym działaniom i zabawom, które miały miejsce podczas moich zajęć, dzieci nauczyły się współpracy i wzmocniły poczucie przynależności do grupy. Rozwinęły motorykę małą i dużą, co jest niezwykle ważnym aspektem w wieku przedszkolnym. Jestem dumna z Motylków, gdyż były niezwykle zaangażowane i kreatywne podczas całych zajęć.
