Wydarzenia
Wycieczka edukacyjno–rekreacyjna.
- Szczegóły
- Autor: Alina Nowacka, Zuzanna Neuhoff-Ley, Marcin Kaczmarek, Lidia Muszyńska
1 grudnia br. czterdziestoosobowa grupa uczniów szkoły podstawowej, pod opieką nauczycieli, udała się na wycieczkę po najbliższej okolicy. Wyjazd był wyjątkowy, gdyż łączył naukę z rekreacją.
Pierwszym punktem była ściana wspinaczkowa w Krobi. Większość uczniów po raz pierwszy znalazła się w siłowni. Wspinaczka na sztucznej ścianie jest ciekawym wyzwaniem, a jednocześnie świetnym ćwiczeniem ogólnorozwojowym. Przy zachowaniu zdrowego rozsądku, podstawowych zasad bezpieczeństwa oraz przy najprostszej asekuracji wykwalifikowanych pracowników siłowni na tzw. "wędkę” uczniowie odkryli zarówno nowe zainteresowania, jak i umiejętności.
Następną atrakcją wycieczki był bowling w Gostyniu. To najpopularniejsza odmiana gry w kręgle, która powstała w oparciu o kręgle klasyczne. W odmianie tej występuje dziesięć pinów (kręgli) ustawionych w trójkąt. Gracz ma za zadanie strącić je w jak najmniejszej liczbie rzutów. Pan Marcin Kaczmarek podzielił uczniów na dwie grupy, które rywalizowały ze sobą, oraz przekazał uczniom odpowiednie wskazówki dotyczące zasad. Czas minął szybko, a uczniowie wyładowali swoją energię, więc trzeba było podładować akumulatory w Pizzerii „Roma”. Po odpoczynku oraz pysznym i obfitym jedzeniu udaliśmy się w dalszą drogę.
Podczas naszej trasy wycieczkowej dotarliśmy do Muzeum bł. Edmunda Bojanowskiego w Grabonogu znajdującego się w dworku, w którym urodził się Edmund Bojanowski. Był on założycielem „ochronek”, w których dzieci wiejskie oprócz opieki otrzymywały podstawowe wykształcenie i wychowanie patriotyczne. Pierwsza ochronka powstała w podgostyńskim Podrzeczu, a do jej prowadzenia Edmund Bojanowski powołał Zgromadzenie Sióstr Służebniczek.
Ostatnim punktem wycieczki było Muzeum Stolarstwa i Biskupizny, miejsce unikatowe w skali europejskiej. Mieści się ono w budynku Fabryki Mebli powstałej w 1922 roku. Przetrwała ona w niezmienionej formie do dnia dzisiejszego, a maszyny i narzędzia wykorzystywane do wyposażenia stolarni sięgają historią połowy XIX wieku. W muzeum znajduje się również Izba Biskupiańska poświęcona najmniejszemu mikroregionowi folklorystycznemu w Polsce, który do dziś zachwyca muzyką i strojem.
Wyprawa zakończyła się późnym wieczorem, wróciliśmy zmęczeni, ale zadowoleni oraz wzbogaceni o nowe wiadomości, doświadczenia i umiejętności. Całą wyprawę na fotografii uwieczniła Pani Zuzanna Neuhoff-Ley, natomiast Pani Alina Nowacka czuwała nad „śpiewającym autobusem”. Bardzo dziękujemy wszystkim osobom, które przyczyniły się do realizacji wycieczki.
Średniowieczne miasto
- Szczegóły
- Autor: Lidia Muszyńska
Uczniowie klas piątych na lekcji historii pracowali nad projektem „Średniowieczne miasto”. Od XIII wieku zaczęto w Polsce zakładać miasta. Powstawały one na dwa sposoby: poprzez naturalne rozrastanie się grodów lub budowanie od podstaw nowych miast w miejscach, w których miały do spełnienia określoną rolę obronną, komunikacyjną, administracyjną lub handlową. Nowo powstałe miasta otrzymywały dokument stanowiący o prawach i obowiązkach ich mieszkańców, tzw. dokument lokacyjny.
Uczestnicy projektu wcielili się w postacie ze średniowiecza. Byli patrycjuszami, czyli najmniej liczną, ale najbogatszą grupą mieszczan. Zaliczali się do niej najzamożniejsi kupcy i rzemieślnicy, ludzie sprawujący władzę w mieście. Na potrzebę projektu stali się także pospólstwem, czyli drobnymi kupcami i rzemieślnikami, którzy najczęściej mieli własne warsztaty. Nie zabrakło przedstawicieli plebsu, najbiedniejszej grupy mieszczan, czyli ludzi najmujących się pracy w warsztatach i przy kramach (stoiskach z towarami). Jednak największą popularność wśród uczniów zdobyli garncarze, piekarze, kowale, bednarze, zakonnicy, zielarki, król, rycerze oraz patrycjuszki.
Następnym zadaniem było wykonanie makiety przedstawiającej najważniejsze budowle miasta. Fosa z wodą i mury z basztami (wieżami obronnymi), zwodzone mosty i strzeżone bramy wjazdowe dawały poczucie bezpieczeństwa ich mieszkańcom. Centrum miasta stanowił rynek.Kamieniczki wokół niego zamieszkiwali najbogatsi mieszczanie. Przy rynku znajdował się ratuszmiejski, w którym obradowały władze miasta. W budynku Wagi Miejskiej można było sprawdzić, czy zakupione towary zostały uczciwie zważone i zmierzone. Najbogatsi mieszczanie posiadali kamienicepołożone obok rynku lub przy głównych ulicach. Do miasta można było wejść tylko przez bramy, które otwierano o świcie, a zamykano o zmierzchu.
Zaangażowanie i trud włożony w projekt najlepiej zobrazują zdjęcia. Dziękuję Rodzicom za wsparcie swoich pociech i udzielenie im pomocy w wykonaniu zadania.