Pedagog specjalny 2025/2026
W grupie lepiej.
- Szczegóły
- Autor: Wychowawca grupy Zajączki Klaudia Ciółko
- Kategoria: Pedagog specjalny 2025/2026
W dniu 5 listopada br. w grupie przedszkolnej „Zajączki” odbyły się zajęcia prowadzone przez pedagoga szkolnego, Panią Elżbietę Andrzejewską. Spotkanie miało na celu rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, naukę współpracy w grupie oraz kształtowanie pozytywnych relacji rówieśniczych.
Zajęcia rozpoczęły się krótką rozmową na temat zasad dobrego zachowania w grupie. Następnie, poprzez zabawy ruchowe i integracyjne, przedszkolaki mogły w praktyczny sposób ćwiczyć umiejętność współpracy oraz rozwiązywania drobnych konfliktów.
Jednym z elementów zajęć była zabawa „Ruchoma podłoga”, podczas której dzieci tworzyły wspólnie most, po którym turlali się ich koledzy i koleżanki. Ćwiczenie to miało na celu pokazanie, jak ważna jest wzajemna pomoc, zaufanie i wspólne działanie. Były również zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej oraz „SI gumy” uczące współpracy.
Na zakończenie Pani pedagog podsumowała zajęcia, podkreślając, jak istotne są życzliwość, empatia i szacunek wobec innych. Dzieci otrzymały symboliczne dyplomy.
Zajęcia przebiegły w miłej i przyjaznej atmosferze. Dzieci chętnie uczestniczyły w proponowanych aktywnościach, wykazując się otwartością, kreatywnością i dużą wrażliwością na potrzeby innych. Spotkanie okazało się nie tylko doskonałą zabawą, ale również wartościową lekcją wychowawczą, wspierającą rozwój emocjonalny i społeczny przedszkolaków.
Dbamy o dobre relacje w grupie.
- Szczegóły
- Autor: Wychowawca grupy Misie Marta Ratajczak
- Kategoria: Pedagog specjalny 2025/2026
27 października w grupie „Misie” odbyły się zajęcia pod hasłem „Dbamy o dobre relacje w grupie”, których celem było rozwijanie u dzieci umiejętności współpracy, empatii oraz budowania pozytywnych relacji z rówieśnikami. Spotkanie miało również na celu pokazanie przedszkolakom, jak ważne jest wzajemne zrozumienie, życzliwość i pomoc w codziennych sytuacjach.
Podczas zajęć dzieci uczestniczyły w różnych zabawach integracyjnych, rozmowach kierowanych oraz scenkach, które ukazywały, jak można okazać sobie nawzajem szacunek, empatię.
Spotkanie rozpoczęło się powitaniem i zaproszeniem wszystkich przedszkolaków do rozmowy o emocjach, uczuciach, przyjaźni oraz życzliwości w grupie. Wiersz pt. ”Przyjaciel” wprowadził nas do świata przyjaźni. Dużym zainteresowaniem cieszyła się „Magiczna podróż” podczas której dzieci, pełne skupienia i uwagi, naśladując Panią pedagog, wyruszyły w podróż m.in. przez lasy, góry, strumyki. Kolejną aktywnością była praca ze zdjęciami przedstawiającymi różne emocje między dziećmi – przedszkolaki chętnie wypowiadały się na temat tego, jak można pomagać kolegom i koleżankom, jak rozpoznawać emocje innych osób oraz co sprawia, że w grupie czujemy się dobrze i bezpiecznie. Podczas zabaw integracyjnych: „Ręce na kolanach”, „Butelka”, „Meksykańska fala” oraz „Niech wstanie ten, kto…” dzieci przekonały się, że wspólne zabawy przynoszą wiele radości i uśmiechu. Na zakończenie nasi milusińscy otrzymali odznaczenie - „Przyjaciel na medal” oraz kolorowanki. Był to piękny sposób na podkreślenie, że razem możemy zdziałać dużo dobrego.
Zajęcia te przyniosły wiele pozytywnych wniosków. Dzieci nauczyły się, że dobre relacje w grupie to efekt wzajemnego szacunku, empatii i współdziałania. Przedszkolaki zrozumiały, że każdy z nas jest ważny i wyjątkowy, a pomagając sobie nawzajem, tworzymy przyjazną atmosferę. W sali panowała pozytywna energia, a po zajęciach dzieci wyraziły zadowolenie i radość.
Serdeczne podziękowania dla Pani Elżbiety Andrzejewskiej za przygotowanie i przeprowadzenie ciekawych zajęć.
Przyjaźń i koleżeństwo
- Szczegóły
- Autor: Elżbieta Andrzejewska
- Kategoria: Pedagog specjalny 2025/2026
17 października br. przeprowadziłam zajęcia integracyjne w grupie przedszkolnej "Motylki", pod hasłem "Przyjaźń i koleżeństwo". Celem zajęć było kształtowanie postaw otwartości i akceptacji wobec kolegów i koleżanek z grupy.
Zajęcia rozpoczęłam od powitania wszystkich przedszkolaków oraz zabawy w "Iskierkę przyjaźni" po to, by stworzyć atmosferę bezpieczeństwa i zaufania. Następnie rozmawialiśmy o koleżeństwie i przyjaźni w grupie, i przeprowadziłam kilka zabaw integracyjnych. Wszystkie prowadzone były w kole, ponieważ każde dziecko ma wtedy taką samą pozycję w grupie, taka samą odległość, każdy widzi każdego i każdy ma możliwość przekazać drugiej osobie tych samych emocji. Jedną z zabaw była tzw. "Paczka", podczas której dzieci mocno trzymały się za ręce i nogi, przypominając paczkę. Dorosła osoba próbowała „rozpakować” tę paczkę, oddzielając dzieci od siebie. Przedszkolaki były bardzo zdeterminowane, mocno trzymały się za ręce i nogi i nie pozwalały tej „paczki” rozerwać. Zabawa przyniosła dużo uśmiechu.
"Hula hop" to kolejna, pełna emocji zabawa, ale już z rekwizytem. Zadaniem dzieci w tej zabawie było trzymanie się za ręce i poprzez odpowiednie ruchy przekazywanie „hula hop” kolejnej osobie. Tym sposobem obręcz wędrowała z jednej strony koła na drugą.
Niezwykle wyciszającą zabawą okazał się tak zwany „Dzwonek”. Dzieci przekazywały sobie w kole dzwonek tak, aby nie zadzwonił. Zabawa ta wymagała niezwykłego skupienia ich uwagi. Pojawiły się uśmiechy, dominowała niezwykła chęć przekazywania dzwonka koledze tak, aby nie wydał on żadnego dźwięku.
Największe emocje wzbudziła zabawa "Z łyżki do łyżki". Każdy uczestnik dostał łyżkę i musiał przekazać koledze jajko ze swojej łyżki na łyżkę kolegi. Zabawa wymagała niezwykłej zręczności oraz koncentracji uwagi.
Wielką radość sprawiła dzieciom zabawa z folią budowlaną, którą po rozłożeniu dzieci podnosiły do góry, wachlowały, chowały się pod nią i tańczyły a na koniec rozrywały na strzępy. Była to niezwykła frajda dla przedszkolaków.
Na spotkaniu z "Motylkami" nie zabrakło również zajęć plastycznych. Każdy przedszkolak otrzymał kolorowankę – piktogram symbolizujący osobę niepełnosprawną. Zanim dzieci zaczęły kolorować, wysłuchały pogadanki na temat dzieci o specjalnych potrzebach. Takie dzieci też uczęszczają do naszego przedszkola. Muszę przyznać, że grupa przedszkolaków wykazała się dużą wiedzą i wrażliwością w tym temacie oraz troską o kolegów i koleżanki, które mają problemy z przemieszczaniem się.
Dzięki różnym działaniom i zabawom, które miały miejsce podczas moich zajęć, dzieci nauczyły się współpracy i wzmocniły poczucie przynależności do grupy. Rozwinęły motorykę małą i dużą, co jest niezwykle ważnym aspektem w wieku przedszkolnym. Jestem dumna z Motylków, gdyż były niezwykle zaangażowane i kreatywne podczas całych zajęć.
