Wydarzenia - szkoła 2024/2025
Podkategorie
Kreatywna matematyka Liczba artykułów: 9
Kreatywna matematyka
- Szczegóły
- Autor: Grażyna Kaczmarek, Romina Jańczak
- Kategoria: Kreatywna matematyka
Matematyczny powrót do przeszłości.
- Szczegóły
- Autor: Grażyna Kaczmarek, Romina Jańczak
- Kategoria: Kreatywna matematyka
Ostatnim zadaniem z jakim zmierzyli się uczniowie klasy 3a z PROJEKTU KREATYWNA MATEMATYKA to Matematyczny powrót do przeszłości.
Zadanie to polegało na grze w klasy. W pierwszej kolejności zapoznano uczniów z zasadami gry które, są bardzo proste. Głównym zadaniem jest pokonanie narysowanej planszy, skacząc, zaczynając od pola, na którym wyląduje rzucony kamyk lub moneta. Trudność polega na tym, że przedmiot, którym rzucimy, musi trafić na konkretne pole i nie może dotknąć linii klasy ani wyjść poza nią. Jeśli tak się stanie, do zabawy przystępuje następna osoba, a my przechodzimy na koniec kolejki. By podnieść poprzeczkę, skakać można na jednej nodze, z nogami na krzyż czy też tyłem. Można także wprowadzać dodatkowe wyzwania i zadania dla skaczącego. Wszystko zależy od naszej wyobraźni. Gra ta sprawiła dzieciom wiele radości.
Celem zadania było doskonalenie kompetencji matematycznych. Promowanie aktywności dzieci na świeżym powietrzu. Rozwijanie zainteresowań grami i zabawami podwórkowymi z dawnych lat, wykorzystywanie wiedzy i umiejętności w praktyce, znajomość zapisu graficznego licz oraz integracja z rówieśnikami.
Matematyka jest wszędzie
- Szczegóły
- Autor: Grażyna Kaczmarek, Romina Jańczak
- Kategoria: Kreatywna matematyka
Siódmym zadaniem z którym zmierzyli się uczniowie klasy 3a z projektu "Kreatywna Matematyka" to zadanie polegające na poszukiwaniu oznak wiosny. Pewnego pięknego słonecznego dnia wybraliśmy się na spacer ulicami Pępowa. Każdy z uczniów otrzymał kartę obserwacji na której wyszukiwał, zaznaczał i przeliczał zaobserwowane oznaki wiosny m.in. drzewa owocowe, gniazda ptaków, pszczoły, motyle, biedronki.
Celem zadania było rozbudowanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działania z zakresu edukacji matematycznej, promocja edukacji terenowej, szukanie wiosennych obiektów, przeliczanie obiektów w dostępnym zakresie, czerpanie radości z możliwości spędzania czasu na świeżym powietrzu oraz rozwijanie orientacji przestrzennej.
Matematyka na sportowo
- Szczegóły
- Autor: Grażyna Kaczmarek, Romina Jańczak
- Kategoria: Kreatywna matematyka
Kolejnym zadaniem z projektu "Kreatywna Matematyka" z którym zmierzyli się uczniowie klasy 3a to MATEMATYKA NA SPORTOWO. W ramach tego zadania każdy z uczniów otrzymał swój numer, który został zapisany na kartce i przypięty do koszulki sportowej. Podczas zabawy uczniowie biegali po sali gimnastycznej. Na sygnał nauczyciela dobierali się w dwójki/trójki, tak, aby suma, różnica czy mnożenie dało prawidłowy wynik.
Celem zadania było rozwijanie umiejętności logicznego i strategicznego myślenia, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, kształtowanie zwinności i szybkości, wprowadzenie elementów ruchowych do zajęć oraz ćwiczenie wybranych umiejętności matematycznych.
Zadanie to sprawiło uczniom wiele radości oraz kolejny raz mogli się przekonać, że można połączyć naukę z aktywnością fizyczną.
Sensoryczna matematyka
- Szczegóły
- Autor: Grażyna Kaczmarek, Romina Jańczak, Lidia Machowska, Maria Tomczak
- Kategoria: Kreatywna matematyka
W ramach jednego z zadań projektu edukacyjnego „Kreatywna matematyka” uczniowie klas trzecich wykonali zadanie Sensoryczna matematyka. Zadanie polegało na stworzeniu sensorycznych modeli cyfr, wykorzystując wszystko, co "wpadnie" nam w ręce. Użyto w tym celu m.in. guzików, pomponów, koralików, makaronu, kawy ziarnistej, fasoli, sypkich materiałów spożywczych oraz innych kreatywnych materiałów plastycznych.
Celem zadania było zaangażowanie zmysłów do nauki matematyki, doskonalenia umiejętności nazywania,rozpoznawania kształtu cyfr z pomocą zmysłów dotyku i wzroku oraz doświadczaniu różnych faktur i struktur.
Uczniowie kolejny raz mogli się przekonać, że matematyka nie musi być nudna.
Matematyka w kuchni
- Szczegóły
- Autor: Romina Jańczak, Grażyna Kaczmarek, Lidia Machowska, Maria Tomczak
- Kategoria: Kreatywna matematyka
W ramach jednego z zadań projektu edukacyjnego „Kreatywna matematyka” uczniowie klas trzecich wykonali zadanie Matematyka w kuchni. Celem tego zadania było połączenie nauki i umiejętności praktycznych z dobrą zabawą, rozbudzenie pasji kulinarnych, rozwijanie umiejętności planowania oraz współdziałanie i budowanie pozytywnych relacji w grupie rówieśniczej. Korzystając z pięknego świątecznego okresu uczniowie uczyli się ułamków, dodawania odpowiedniej ilości substancji przygotowując samodzielnie od podstawy pierniki. Pierwszym etapem było przygotowanie ciasta, a więc odmierzenie i dodanie odpowiedniej ilości składników. Kolejnym etapem było rozwałkowanie ciasta i wykrawanie pierników. Przygotowane na blaszkach wykrojone pierniczki uczniowie zanieśli do upieczenia do kuchni. Po ostygnięciu upieczonych pierniczków dzieci przeszły do ulubionej części tego zadania – dekorowania pierników. Na sam koniec była najprzyjemniejsza część zadania – kosztowanie własnoręcznie przygotowanych pierniczków. Dla wszystkich uczniów były to zarówno edukacyjne jak i bardzo słodkie zajęcia. Uczniowie zdobyli praktyczne umiejętności matematyczne, które mogą wykorzystać w życiu codziennym.
Dziękujemy Paniom z kuchni za upieczenie pierniczków, a rodzicom za przygotowanie do zajęć dzieci.
Matematyka na wesoło
- Szczegóły
- Autor: Grażyna Kaczmarek, Romina Jańczak
- Kategoria: Kreatywna matematyka
Kolejnym zadaniem z którym zmierzyli się uczniowie klasy 3a z projektu "Kreatywna Matematyka" to gra matematyczna pt. Polowanie na muchy. Tym razem ćwiczyliśmy umiejętności matematyczne tj. dodawanie, odejmowanie i mnożenie do 100. Do tej zabawy wykorzystaliśmy packi na muchy, muchy– wyniki i listę z działaniami. Pracowaliśmy w małych grupach. Wybrane dziecko czytało działanie, pozostali uczniowie dokonywali obliczeń w pamięci, a następnie pacali w muchę na której jest poprawny wynik. Zabawie towarzyszył dobry nastrój. Gra dostarczyła nam wszystkim pozytywnych emocji, a nauka przez zabawę to najlepsza aktywność!
Celem zadania było wzmacnianie umiejętności matematycznych, dostosowanie się do ustalonych reguł i zasad, przyjmowanie odpowiedniej postawy wobec porażki i zwycięstwa oraz zdolność wykonania działania matematycznego w pamięci.
„Matematyka w sztuce” – Projekt Edukacyjny "Kreatywna Matematyka"
- Szczegóły
- Autor: Grażyna Kaczmarek, Romina Jańczak
- Kategoria: Kreatywna matematyka
Klasa 3a zrealizowała kolejne zadanie z Projektu "Kreatywna matematyka" pt. Matematyka w sztuce. Uczniowie zostali zapoznani z sylwetką i pracami rosyjskiego malarza Wassiliego Kandinskiego, którego twórczość zapoczątkowała nurt abstrakcjonizmu. Kandinsky często używał geometrycznych form, takich jak kółka, trójkąty i prostokąty w swoich obrazach. Każdy z uczniów podczas zadania mógł się wcielić, zainspirowany twórczością rosyjskiego malarza w artystę i stworzyć swój abstrakcyjny obraz. Uważamy, że udało im się to wspaniale!
Celem zadania było poznanie związku miedzy matematyką a sztuką, tworzenie rysunku wykorzystując kształty i figury geometryczne. Stosowanie i poznanie nowych techniki plastycznych oraz projektowanie lub odtwarzanie wzorów, które opierają się na powtarzalnych motywach.
Projekt "Kreatywna Matematyka"
- Szczegóły
- Autor: Grażyna Kaczmarek, Romina Jańczak
- Kategoria: Kreatywna matematyka
W bieżącym roku szkolnym 2024/2025 klasy 3 biorą udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym - "Kreatywna matematyka". Głównym celem projektu jest innowacyjne i pomysłowe podejście do edukacji matematycznej poprzez wielozmysłowe poznawanie świata liczb, figur geometrycznych, działań oraz zagadnień matematycznych. Projekt składa się z ośmiu modułów. Pierwszym zadaniem, które wykonali uczniowie z klasy 3a, pt. "Twórcza matematyka" było tworzenie obrazów z cyfr. Wszyscy biorący udział w zadaniu wykazali się dużą kreatywnością, a przy okazji sprawiło im to wiele radości. Celem zadania było pobudzenie wyobraźni i ekspresji plastycznej, rozwijanie sprawności manualnej, ćwiczenie umiejętności planowania, rozmieszczenia rysunku na płaszczyźnie, rozwijanie orientacji przestrzennej oraz doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi.