Świetlica 2022/2023
- Szczegóły
- Autor: Iwona Juskowiak, Arleta Adamek
- Kategoria: Świetlica
Świetlica 2023/2024
- Szczegóły
- Autor: Iwona Juskowiak, Arleta Adamek
- Kategoria: Świetlica
Świetlica 2024/2025
- Szczegóły
- Autor: Iwona Juskowiak, Arleta Adamek
- Kategoria: Świetlica
Świetlica 2021/2022
- Szczegóły
- Autor: Iwona Juskowiak, Arleta Adamek
- Kategoria: Świetlica
Drodzy Uczniowie,
nadchodzą najpiękniejsze polskie Święta Bożego Narodzenia.
Zapoznajcie się z naszymi świątecznymi tradycjami:
Warto pamiętać, że w Wielkopolsce do dzieci przychodzi Gwiazdor, a nie Święty Mikołaj czy Dzieciątko. Również potrawy, znajdujące się na wigilijnym stole, mogą mieć odrobinę inne nazwy i tak makowiec to makocz, bedki to grzyby, sznytka to kromka chleba, parzybroda to zupa kapuściana.
Przekazując w gwarze, życzymy Wam i Waszym bliskim:
Rychtyg świynta już nadchodzą
Istny dzień gdy kejtry mowią
Jak wum życzę tu wymiynie
Latoś śniegu na Boże Narodzenie
Prezynty łod Gwiozdora
Niechaj sypnie zez wora
Tyle niechby się wylało
Że Łe jery!
Z ty radości Wos zatkało.
A gdy już będziecie po rodzinnej, wigilijnej kolacji możecie wspólnie zaśpiewać kolędy:
i obejrzeć film ,,Opowieść Wigilijna,,:
Do siego 2022 Roku!
Życzą nauczyciele świetlicy.
Wrzesień 2021:
Październik 2021
Listopad 2021
Grudzień 2021
Styczeń 2022
Luty 2022
Marzec 2022
Kwiecień 2022
Maj - czerwiec 2022
Świetlica 2015/2016
- Szczegóły
- Autor: Nauczyciele świetlicy
- Kategoria: Świetlica
„Wesoła paczka” zaangażowała się w program „Tesco dla szkół” pod hasłem „Przyszłość na talerzu.
Jest to program edukacyjny dotyczący zdrowego odżywiania, pochodzenia żywności oraz jej niemarnowania.
Systematycznie wykonujemy zadania konkursowe nadsyłane od organizatora.
Zaczęliśmy od zajęć, na których uczyliśmy się podstawowych informacji na temat tego, skąd się bierze jedzenie.
Podzieliliśmy członków Wesołej paczki na 5 grup (3-4 osobowych), każda grupa otrzymała przedmioty potrzebne do wykonania zadania i zabraliśmy się do pracy. Wykonaliśmy plansze, które prezentują jak powstają: ryż, oliwa, ziemniak, mleko i herbata.
Następnie przeprowadziłam zajęcia o etykietach. Starałam się wypracować z uczniami nawyk czytania informacji o zawartości produktów spożywczych. Ponownie podzieliliśmy się na grupy , w których wykonaliśmy własne etykiety.
Kolejne zadanie okazało się najtrudniejsze, ale jednocześnie najciekawsze. Polegało na opracowaniu filmu, dżingla radiowego lub plakatu na temat „Od uprawy do potrawy”, który wypromuje i zainteresuje ludzi jedzeniem: jego pochodzeniem, produkcją i znaczeniem dla naszego zdrowia.
W realizacji tego zadania brały udział głównie 6-latki. Długo trwały rozmowy i przemyślenia, aż w końcu zorganizowaliśmy głosowanie, aby wybrać formę realizacji. Większością głosów wygrał pomysł nakręcenia filmu. Z pomocą przyszli rodzice uczniów. Kiedy scenariusz, rekwizyty, kostiumy i aktorzy byli gotowi, rozpoczęliśmy próby. Trwało to ponad dwa tygodnie, aż otrzymaliśmy pożądany rezultat, który mogą Państwo obejrzeć na stronie Facebook Wesołej paczki.
Ostatnie zadanie, które do tej pory wykonaliśmy polegało na zaprojektowaniu pudełka śniadaniowego.
Zaczęliśmy od rozmowy na temat śniadaniówek oraz pożywnego drugiego śniadania. Każde dziecko miało taki posiłek w plecaku. Uczniowie prezentowali swoje pudelka śniadaniowe i opowiadali historie o nich. Kolejno każdy narysował własne wymarzone pudełko, a następnie zaprojektował jego wnętrze wraz z zawartością. Rozpoczęła się zabawa – dzieci wzajemnie opowiadały sobie o przygotowanych produktach, zgadywały co kryje się w śniadaniówkach kolegów. Kolejnym zadaniem było jak najciekawiej okleić kartonik, aby powstała śniadaniówka. Na końcu zrobiliśmy głosowanie i wybraliśmy najciekawsze śniadaniowe pudełko.
Tytułowy cytat trafnie określa to, co od pierwszych dni działalności dzieje się w świetlicy szkolnej. Na chwilę obecną Wesoła paczka liczy 70 członków. Od 6.30 sala tętni życiem – śpiewamy tańczymy, aby radośnie zacząć dzień. Często organizujemy głosowanie, aby uczniowie sami mogli zadecydować o kolejności wykonywania zadań. Na życzenie uczniów oglądamy bajki. W razie potrzeby „zarządzamy ciszę”, aby uczniowie mogli odrobić zadania domowe, bądź powtórzyć lekcje. Kolejno przechodzimy do pracy: kolorujemy, malujemy, wycinamy, sklejamy, wyklejamy itd. Wszystkie prace prezentujemy na gazetkach świetlicowych. W ramach relaksu po wykonaniu zadań wychodzimy na boisko/plac zabaw bądź (w przypadkach niesprzyjającej pogody) organizujemy zabawy na dywanie.
Dla uczniów, którzy przychodzą do świetlicy po zajęciach lekcyjnych organizujemy odpoczynek. Następnie odrabiamy zadania domowe, wykonujemy prace manualne, organizujemy zabawy na dywanie, wychodzimy na boisko/plac zabaw.
Każdy dzień spędzony z wesołą paczką jest inny, a uśmiechy na twarzach dzieci to najlepsza opinia o naszej działalności.
Od 1 września 2014 r. na terenie naszej szkoły działa świetlica szkolna. Już pierwszego dnia uczniowie przekroczyli jej próg. Nie tracąc czasu, przygotowali plakat, aby każdy wiedział, w której sali świetlica działa i w jakich godzinach można do niej uczęszczać.
Stworzyliśmy tablicę portretów, aby na wejściu było wiadomo, kto jest członkiem naszej “wesołej paczki”.
Każdy dzień obfituje w różne zabawy, ale nigdy nie brakuje nam czasu na solidne odrobienie zadań domowych. Wychowawca świetlicy w razie potrzeby wspiera, pomaga, doradza i sprawdza. Dzięki temu uczniowie mają więcej swobody po powrocie do domu.
Bardzo chętnie spędzamy czas na świeżym powietrzu - na placach zabaw, orliku czy boisku szkolnym. Spacerujemy również po terenie szkoły, ucząc się ciekawych rzeczy.
Uczniom i nauczycielom nie brakuje ciekawych pomysłów na spędzenie czasu w świetlicy. Na początku uczniowie zapoznali się z regulaminem oraz tematem bezpiecznego zachowania się w szkole i poza nią.
Gramy w wybrane przez uczniów gry i wymyślamy fascynujące zabawy, angażujące całą grupę, aby każdy przyjemnie i pożytecznie mógł spędzić u nas czas.
„Jesienią także można mieć dobry humor” – to hasło nam towarzyszy od 23 września. Nie mamy zamiaru smucić się, że lato minęło, tylko cieszyć się urokami pory roku, która właśnie nadeszła. Zaczęliśmy od spacerów w skąpanych słońcem kolorowych liściach.
Dobry humor nas nie opuszczał :
Z pozbieranych liści tworzyliśmy kompozycje na naszą jesienną gazetkę.
Wiele radości, co było miłym zaskoczeniem, sprawia dzieciom tworzenie własnych krzyżówek, które są rozwiązywane przez rówieśników. Pomysłowość i kreatywność uczniów przerosła oczekiwania wychowawców. Tworzenie kolejnych łamigłówek będzie nam towarzyszyć nie tylko jesienią.
Jesienna aura nie przeszkodziła nam w uprawianiu sportów. Często odwiedzaliśmy szkolny orlik.
Gdy deszcz nie pozwolił nam na wyjście ze szkoły, to wymyślaliśmy sporty świetlicowe. Największym powodzeniem cieszyła się „siatkówka balonowa” – zapewniła nam bezpieczną zabawę.
Na świetlicy tworzymy własne jesienne tradycje. Jedną z nich będzie zapewne „Dzień Ziemniaka”.
Mnóstwo ciekawych rzeczy można tworzyć z tym niepozornym warzywem, przez co Dzień będzie musiał przerodzić się w Tydzień. Czeka nas, między innymi, robienie pieczątek i ziemniaczanych ludzików oraz zabawy związane z poznańską gwarą.
Niezmiennie od 1 września bawimy się i uczymy na świetlicy codziennie w godzinach 6.30 – 15.30.
Każdy członek naszej „wesołej paczki” widnieje na tablicy zachowań. Za wykonywanie prac i dobre zachowania uczniowie otrzymują uśmiechy i ordery. Natomiast za złe zachowanie smutną minę. Bezapelacyjnie przeważają u nas uśmiechy J. Rodzice i opiekunowie dzięki takiemu systemowi mogą mieć codziennie wgląd w zachowanie swoich dzieci na świetlicy.
Kreatywność uczniów systematycznie wzrasta. Wykonujemy własne plansze do gry, w które gramy.
Dzieci wymyślają własne zabawy, które integrują całą grupę.
W ferworze zabawy uczniowie nie zapomnieli o Święcie Edukacji Narodowej, przygotowując dla nauczycieli laurki.
Doskonaląc zdolności manualne, korzystamy z różnych form prac plastycznych: kolorujemy, rysujemy, malujemy, wycinamy, sklejamy itd.
Na świetlicy nie zostało pominięte Święto Zmarłych. Przygotowaliśmy gazetkę okolicznościową, na której uczniowie umieścili symboliczne kwiaty i znicze.
Kolejnym ważne święto listopadowe – Święto Niepodległości, także zostało uczczone na świetlicy.
Tematem, który bardzo zainteresował uczniów były PTASIE ODLOTY. Na początku przygotowaliśmy „gadające” kartki ptaków. Uczyliśmy się nazw ptaków, które odlatują na zimę, tłumacząc, dlaczego tak się dzieje. Aby zwizualizować ich odlot powiesiliśmy przy suficie ich podobizny, lecące w kierunku okna. Dla ptaków zostających na zimę przygotowaliśmy symboliczny, wielki karmnik i wkleiliśmy przygotowane wcześniej papierowe ptaki oraz pożywienie dla nich. Planujemy spacery do karmników szkolnych, w celu dokarmiania ptaków w rzeczywistości.
W listopadowe dni rozpoczęliśmy nowy zwyczaj – czytanie książek. Wybrany wcześniej uczeń czyta swoją ulubioną książkę pozostałym członkom świetlicy.
Na prośbę uczniów urządzamy turnieje w warcaby.
Czwartego grudnia przypomnieliśmy sobie o święcie wszystkich górników. Na ten dzień Barbórka zawitała do świetlicy.
Począwszy od Mikołajek, każdego dnia wprowadzaliśmy świąteczny nastrój, strojąc świetlicę, przygotowanymi własnoręcznie ozdobami oraz słuchając i śpiewając świąteczne piosenki.
Początek roku 2015 przebiegał na świetlicy pod hasłem „Zabawa w teatr”. Wybrany przeze mnie scenariusz został zaakceptowany przez wszystkie dzieci. Rozdzieliliśmy role i przystąpiliśmy do prób. Sztuka nosi nazwę „Dwanaście miesięcy”. Scenariusz napisałam na podstawie baśni „O dwunastu miesiącach” Janiny Porazińskiej. Uczniowie czynnie zaangażowali się w wykonywanie scenografii i chętnie uczestniczyli w próbach.
Jako podkład muzyczny do przedstawienia posłużyły nam utwory Antoniego Vivaldiego. Uczniowie z zamkniętymi oczami, w skupieniu wysłuchali części utworu „Cztery pory roku” - zima, by później narysować to, co sobie wyobrażali podczas słuchania utworu. Przy okazji zapoznałam uczniów z sylwetką kompozytora.
Wystawiliśmy łącznie siedem przedstawień dla klas I-III, przedszkola, dyrekcji, nauczycieli i pracowników szkoły.
Każde przedstawienie kończyło się gromkimi oklaskami i licznymi pochwałami, co utwierdzało nas w przekonaniu, że widzom się podobało. Taka reakcja uczestników przedstawień zachęca nas do kontynuowania „Zabawy w teatr”.
Karnawał nie ominął świetlicy – zorganizowaliśmy własny mini balik:)
Rok 2015 rozpoczęliśmy tematem „Z Nowym rokiem – nowym krokiem” i bezzwłocznie zaczęliśmy działać. Postanowiliśmy zmienić nazwę Naszej świetlicy. W rezultacie” burzy mózgów” wyłoniliśmy 10 faworyzowanych nazw. Następnie zorganizowaliśmy wybory, do których zaprosiliśmy nauczycieli, dyrekcję, pracowników szkoły – łącznie oddano 60 głosów. Uczniowie uczęszczający na świetlicę i opiekunowie również głosowali. Z ogromnym napięciem podliczano głosy i bezkonkurencyjnie wygrała nazwa „Wesoła paczka” J
Na tym nie poprzestałam. Zorganizowałam, angażując wszystkich uczniów Zespołu Szkół w Pępowie, konkurs na logo świetlicy, mając na uwadze naszą nowo wybraną nazwę. Pan Dariusz Kałmuczak i wychowawcy skutecznie zachęcili uczniów do udziału w nim, gdyż spłynęło aż 178 prac. Wybór komisji nie był łatwy. Wygrała praca Natalii Jankowskiej - uczennicy klasy Ia Szkoły Podstawowej. Wręczenie dyplomu i nagrody odbyło się na uroczystym apelu z okazji Święta Patrona Szkoły.
Gratulujemy Natalii pomysłu i znakomitego wykonania pracy.
Komisja postanowiła wyróżnić dodatkowo 6 prac, których autorami byli:
Paulina Nowacka , kl Ia Szkoły Podstawowej
Olga Chlebowska, kl Ic Szkoły Podstawowej
Nadia Sudolska, kl IVb Szkoły Podstawowej
Sara Nalazek, kl VI a Szkoły podstawowej
Natalia Bzodek, kl IIIb Gimnazjum
Anna Mehr, kl IIa Gimnazjum
Dyplomy wraz z nagrodami wręczono w klasach, przy gromkich brawach.
Każda z prac zwróciła uwagę Komisji, dlatego systematycznie będziemy organizowali ich wystawy w holu na 2 piętrze Szkoły Podstawowej.
Niezmiennie w świetlicy ćwiczymy nasze sprawności manualne.
Bardzo często gramy w gry planszowe, ucząc się współpracy i zdrowej rywalizacji, ćwicząc czytanie, pisanie, liczenie i myślenie logiczne.
Znajdujemy też czas na dowolną zabawę, która rozwija wyobraźnię uczniów.
W słoneczne i ciepłe dni wychodzimy na boisko, plac zabaw. Spacerując na terenie szkoły uczymy się wielu rzeczy. Na przykład systematycznie obserwujemy gniazdko ptaka na jednym z drzew.
Każdego dnia poświęcamy czas na odrabianie lekcji.