No module Published on Offcanvas position

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie jest jedynym tej rangi muzeum rolnictwa w Polsce i jednym z nielicznych i największych w Europie. W swojej działalności nawiązuje do blisko 130-letniej tradycji polskiego muzealnictwa rolniczego. Przez ponad 45 lat swojej działalności Muzeum zgromadziło ponad 20 tysięcy obiektów dokumentujących dorobek kilku pokoleń mieszkańców wsi polskiej. Z tego niezwykłego dorobku kulturowego skorzystali uczniowie klasy 1c. Odwiedzili Muzeum w Szreniawie dnia 14 marca 2024r. W pełni odkryli bogatą ofertę edukacyjną tego miejsca. Ponieważ zbliżają się Święta Wielkanocne pępowska grupa uczestniczyła w zajęciach pt. Zwyczaje i obrzędy wielkanocne.

Dzieci obejrzały świąteczne przedstawienie, wzięły udział w warsztatach plastycznych podczas których ozdabiały gęsie jaja zamieniając je w radosne pisanki. Złożyły wizytę u zwierząt w budynkach inwentarskich i na wybiegach, zwiedziły okolicznościowe wystawy: Wielkanoc w Szreniawie – stół wielkanocny w pałacu i zagrodzie wiejskiej.

Był czas na wspólne spotkania przy stole, spacery i rozmowy ze szkolnymi przyjaciółmi. Pogoda w tym dniu wyjątkowo dopisała.

7 marca 2024 r. w klasie Va odbyła się rozprawa sądowa w sprawie Edmunda - bohatera książki C.S. Lewisa Opowieści z Narnii.W roli sędziego wystąpił Wojciech Beck, oskarżycielem była Anna Matysiak, a obrońcą Maja Jankowska. Obie strony powołały świadków; Łucję - młodszą siostrę Edmunda (Oliwia Ginter), Zuzannę - starszą siostrę(Zuzanna Lester), Profesora(Kalina Stachowiak), Białą Czarownicę(Lena Szlachetka), Bobra(Lena Otworowska) i Aslana(Oskar Grześkowiak). Rolę Edmunda odegrał Przemysław Dudka. Oskarżyciel domagał się dla Edmunda, za zdradę rodzeństwa i pomaganie siłom zła, kary w postaci roku więzienia u Białej Czarownicy. Obrońca przedstawił jednak okoliczności łagodzące; młody wiek oskarżonego i jego żal za popełnione błędy. Wysoki Sąd skazał ostatecznie Edmunda na 5 miesięcy prac społecznych, a nieco przeszkadzającą widownię na czyn społeczny - uporządkowanie sali po rozprawie.

12.03.2024 r. - wyjazd uczniów klas V do kina w Krotoszynie na spektakl Teatru Nowoczesnego z Krakowa pt.: "Chłopcy z Placu Broni". W drodze powrotnej uczestnicy wycieczki zatrzymali się w Kobylinie, aby zwiedzić tamtejszy klasztor ojców franciszkanów.

  Dnia 12.03.24r. razem z moją klasą 5a oraz 5b i 5c pojechałam na wycieczkę do kina w Krotoszynie, w którym odbył się spektakl pt. „Chłopcy z Placu Broni”. Na scenie występowało pięciu aktorów. Występ był ciekawy i moim zdaniem bardzo dobrze odegrany. Większość akcji opierała się na książce. Były zabawne sceny np. gdy kilku chłopców zostało przyłapanych przez nauczycielkę na prowadzeniu „Związku Kitowców” i próbowali się z tego wytłumaczyć, lecz nie udało im się uniknąć kary. Były również momenty bardzo wzruszające np. wtedy, gdy Nemeczek umierał.

  Po spektaklu, w drodze powrotnej wstąpiliśmy też do klasztoru ojców franciszkanów w Kobylinie. Jeden z ojców zakonnych opowiedział nam trochę o życiu i zwyczajach w klasztorze. Cała wycieczka była ciekawa i mam nadzieję, że reszcie osób również się ona podobała.

Kalina Stachowiak kl. Va

   Podobały mi się efekty specjalne oraz jak Nemeczek powalił Feriego Acza i jak Gereb przybił mi „piątkę” po spektaklu, a nie podobało mi się, jak bracia pastorowie gnębili Nemeczka.

   W klasztorze franciszkanów w Kobylinie dowiedziałem się, że klauzura to miejsce zamknięte, ale niektórzy czują się tam wolniejsi niż na świecie, że zakonnicy mieszkają w celach, których jest ponad 50, a okien ponad 100 oraz że wirydarz to miejsce odpoczynku na świeżym powietrzu, a w refektarzu się je.

Adam Karolak kl. Vb

  We wtorek, 6 lutego, my - czyli klasa 8a, pojechaliśmy do kina,do Leszna. Wraz z nami na wycieczkę udały się koleżanki i koledzy z klasy 7a. Dowiezieni bezpiecznie przez pana kierowcę, poszliśmy wraz z naszymi opiekunami- p. Joanną Góźdź i p. Arkadiuszem Błaszykiem do galerii, oczekując na otwarcie kina.

  Byliśmy na seansie pt. „Cudowny chłopak. Biały ptak”, który był kontynuacją wydarzeń z pierwszej części - „Cudowny chłopak”. Była to wersja filmowa książki R.J. Palacio oraz Erici S. Perl o tym samym tytule. Film opowiada o nastoletnim chłopcu, Julienie, który chodził o kulach z powodu przewlekłej choroby, co nie świadczyło o nim, że należał do „gorszych”. Główną bohaterką jest również Sara Blum- nastoletnia Żydówka, żyjąca w czasie II wojny światowej, która przeżyła trudne i mroczne czasy. Cały film jest przedstawiony jako rozmowa babci - Sary, wcześniej wspomnianej Żydówki i jej wnuka. Kobieta mówiła o swojej, jakże strasznej i przykrej przeszłości, w której się bała, musiała się ukrywać, a także straciła mamę oraz swojego najlepszego przyjaciela, który był przy niej w trudnych chwilach, czyli Juliena. Chłopak ukrywał przyjaciółkę w czasie okupacji niemieckiej we Francji,gdy prześladowano i mordowano Żydów. Dziewczyna na początku traktowała go z obojętnością, ponieważ choć siedziała obok niego w klasie przez 5 lat, nie znała jego imienia i nazywała go, tak jak inni, „Tourteau”- po francusku „krab”. Młody Francuz pomagał Sarze w nauce w czasie jej potajemnego pobytu w stodole - powtarzał codziennie każdą lekcję, którą mieli w szkole, by ta nie była do tyłu z materiałem. Spędzał z nią praktycznie wszystkie wieczory oraz nie wydał jej swoim kolegom, którzy wkroczyli w gestapowskie szeregi i byli wierni Niemcom. W filmie pojawia się także wątek miłosny Sary i Juliena, dziewczyna, niestety, nie zdążyła wyznać chłopakowi, co tak naprawdę czuła.

  Seans był piękny, mówił o ważnych rzeczach, chociażby o tym, że osoby niepełnosprawne są równie wartościowe jak inni, zdrowi ludzie. W filmie pojawiały się momenty bardzo wzruszające i smutne. Pamiętajmy: „vive l’humanité”- „niech żyje ludzkość (człowieczeństwo)”. A biały ptak niech już na zawsze świadczy o wolności i szczęściu.

Źródło grafiki: http://kinoklasa.pl/cudowny-chlopak-bialy-ptak/

  6 marca obchodziliśmy Europejski Dzień Logopedy. Tego dnia w holu naszej szkoły pojawiła się gazetka informacyjna na temat czynników mających pozytywny wpływ na rozwój mowy dziecka.

  W tygodniu, w którym obchodzony jest Europejski Dzień Logopedy, na uczniów czekały wyjątkowe zadania. Uczniowie klas I-III otrzymali zadania do wykonania w domu. Klasy pierwsze ozdabiają w wybrany przez siebie sposób węża i syczą jak wąż. Klasy drugie kolorują i wycinają rybki, a następnie, za pomocą słomki, przenoszą do akwarium. Uczniowie z klas trzecich dopisują rymy do podanych wyrazów. Chętni uczniowie karty pracy umieszczają w pudełkach, które znajdują się obok gabinetu logopedy. Najciekawsze prace zostaną nagrodzone.

  W obchody tego wyjątkowego zostali włączeni również uczniowie klas IV- VIII. Na drzwiach sal lekcyjnych zastali kartki z łamańcami językowymi do oderwania i zaprezentowania koledze lub koleżance.

  Na zajęciach logopedycznych uczniowie wykonali dmuchajki - zwierzątka, które mają im służyć do ćwiczeń oddechowych w domu.

  Myślę, że obchody Europejskiego Dnia Logopedy dostarczyły uczniom wielu pozytywnych wrażeń.

W tym roku szkolnym klasy 1-3 oraz zerówki przystąpiły do projektu „Poznaj swojego sąsiada”.

Projekt ten miał na celu edukację międzypaństwową dzieci oraz zapoznanie ich z kulturą, tradycją, zwyczajami Polski i Czech poprzez przeprowadzenie multimedialnej lekcji edukacyjnej.

Lekcje obejmowały następujące zagadnienia, takie jak dziedzictwo kulturowe Polski i Czech, symbole narodowe, wybitnych obywateli, zwyczaje oraz podobieństwa i różnice kulturowe obu krajów jak i kultowych bohaterów bajek obu krajów.

W ramach projektu został również zorganizowany konkurs plastyczny pt.„Pocztówka z mojego miasta”, w którym dzieci bardzo chętnie wzięły udział. Dziękuję serdecznie wszystkim klasom i grupom, które wzięły udział w projekcie.

 

W czwartek, 29 lutego po raz kolejny zawitał do naszej szkoły znamienity gość - sędzia Anna Maria Wesołowska. Sędzia spotkała się z uczniami klas 1-8, dwoma grupami przedszkolnymi, rodzicami oraz nauczycielami i zaproszonymi gośćmi z instytucji pomocowych współpracujących ze szkołą.

W spotkaniu brali udział zaproszeni uczniowie oraz nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Skoraszewicach.

Zaproszony gość przybliżył w swoich wystąpieniach współczesne zagrożenia z jakimi mogą się spotkać dzieci i młodzież, wskazał przyczyny i konsekwencje łamania prawa. Sędzia opowiadała o agresji, przemocy oraz zagrożeniach płynących z Internetu. W trakcie spotkania prawniczka zwracała uwagę, jak ogromna jest rola rodziny w wychowaniu młodego człowieka.

Uczniowie mieli możliwość przymierzyć togę sędziowską i wziąć do ręki łańcuch sędziowski.

Na zakończenie spotkania każda klasa wykonała pamiątkowe zdjęcie z zaproszonym gościem oraz otrzymała fotografię z autografem.

Przytoczone przykłady z praktyki sędziowskiej wywarły ogromne wrażenie na uczestnikach spotkania. Wierzymy, że staną się one częścią refleksji nad własnym postępowaniem.

Niewątpliwie była to bardzo ważna „lekcja wychowawcza”.

1 lutego 2024 r. odbyła się I edycja Międzyszkolnego Konkursu Matematyczno-Chemiczno-Biologicznego w Szkole Podstawowej w Kobylinie wzorowanego na teleturnieju JEDEN Z DZIESIĘCIU. W zmaganiach wzięło udział 10 zawodników ze szkół w Jutrosinie, Kuklinowie, Pępowie, Smolicach, Zdunach, Zalesiu Małym, Kobylinie.

Naszą Szkołę godnie reprezentowali:

Bartosz Stachowiak z klasy 7b

Iga Ratajczak z klasy 8a

Konkurs podzielony był na trzy etapy. Po zaciętej rywalizacji do finałowego etapu zakwalifikowało się trzech uczestników, a reprezentant Naszej Szkoły – Bartosz Stachowiak zajął III miejsce.

Jesteśmy z Was niesamowicie dumni. Gratulacje !

W piątek, 1 marca 2024 r. w holu Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Pępowie odbył się apel z okazji Narodowego Dnia Pamięci "Żołnierzy Wyklętych", dla uczniów klas VI - VIII. Członkowie koła teatralnego zaprezentowali sylwetki kilku żołnierzy niezłomnych: rotmistrza W. Pileckiego, ppłk. Ł. Cieplińskiego, mjr. H. Dekutowskiego ps. Zapora, mjr. Z. Szendzielarza ps. Łupaszka i sanitariuszki jego oddziału - Danuty Siedzikówny "Inki" oraz ostatniego "wyklętego" - Józefa Franczaka ps. Lalek. Recytacja utworu K. K. Baczyńskiego "Byłeś jak wielkie stare drzewo, narodzie mój" w wykonaniu Zosi Piniewskiej i Mai Kaczmarek spajała teksty poświęcone żołnierzom niezłomnym w spójną całość. Niezwykłą atmosferę tworzyły też wykorzystane podczas apelu piosenki m.in. rapera "Tadka". W finałowej recytacji "Przesłania Pana Cogito" Z. Herberta, Igę Ratajczak wsparła Maja Jankowiak, grając na keybordzie fragmenty utworu A. Vivaldiego "Cztery pory roku". Na koniec widzowie obejrzeli prezentację absolwentki pępowskiej szkoły, Michaliny Chudzińskiej, na temat losów NSZ i Brygady Świętokrzyskiej. Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do stworzeniu oprawy Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych w naszej szkole: paniom L. Muszyńskiej i A. Adamek za wykonanie okolicznościowej wystawy, panom T. Jarusowi i Zbyszkowi Waleńskiemu za pomoc techniczną, a p. Pawłowi Andrzejewskiemu za udokumentowanie apelu.

 

 

W sobotę, 2 marca 2024r., dwoje uczniów naszej szkoły – Iga Ratajczak z kl. VIIIa i Wojciech Wyzujak z kl. VIIa - laureatów etapu szkolnego XXXIX Wojewódzkiego Konkursu Recytatorskiego - wzięło udział w półfinale ww. konkursu, który odbył się w Młodzieżowym Domu Kultury nr 2 w Poznaniu. Nie udało się im dostać do finału w swej kategorii wiekowej, jednak przeżyli niezwykłą przygodę; ciekawym doświadczeniem było zobaczyć i ocenić występy ok. 30 swoich rywali z całej Wielkopolski. Intrygujące było też zwiedzanie pobliskiej Cytadeli i podziwianie niezwykłej rzeźby "Nierozpoznani” Magdaleny Abakanowicz (jej największej plenerowej realizacji, która powstała z okazji 750-lecia lokacji miasta Poznania). Bardzo dziękujemy Wójtowi gminy Pępowo, panu Grzegorzowi Matuszakowi, za udostępnienie na potrzeby tego wyjazdu gminnego transportu.

16 lutego 1919 🇵🇱 zwycięstwo powstania wielkopolskiego! Kolejny raz w rocznicę tego wydarzenia na mogiłach powstańczych na obu pępowskich cmentarzach zapłonęły znicze pamięci. Pierwszy raz akcję przeprowadzili (z pomocą poznańskiego oddziału IPN) 16 lutego 2022 r. druhowie z pępowskiej drużyny Towarzystwa Gimnastycznego Sokół w Lesznie (wówczas uczniowie kl. VIII d naszej szkoły). Zrobili to w oparciu o opracowane przez siebie plany obu cmentarzy z naniesionymi mogiłami powstańczymi. 16 lutego 2023 r. dzieło zapalenia zniczy na wszystkich powstańczych grobach w Pępowie kontynuowali wolontariusze z klas VIII a i VI b. 16 lutego 2024 r. uczniowie klasy VII b SP w Pępowie wraz z druhami z TG Sokół zapalili znicze po raz trzeci. Akcja trwała ok. 2 h. 44 znicze zapłonęły na mogiłach powstańczych na obu pępowskich cmentarzach. Dziękujemy GOKSiAL-owi za oprawę muzyczną, a poznańskiemu oddziałowi IPN za przekazanie na ten cel przeszło 50 zniczy. Chwała Bohaterom🇵🇱

Podkategorie